Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

En person som jobbar på ett hustak

Dyrt missnöje med hantverkstjänster

Många klagomål till konsumentvägledarna förra året handlade om hantverkstjänster. Vårt råd är att man alltid ska göra noggranna efterforskningar om företaget först, säger Falu kommuns konsumentjuridiska rådgivare, Therese Andrén.

Så här på våren blommar renoveringsbehoven och byggprojekten upp. En ny altan, byte av takpapp, ett nytt kök eller uppdaterat badrum – projekten är varierande, men ofta handlar det om stora pengar och höga förväntningar på slutresultatet. Och det är många som behöver köpa hjälp av proffs.

Kostnad per år: Tio miljarder

Många gånger går allt bra, men ganska ofta är det något som krånglar: Hantverkarna dyker inte upp när de ska, priset blir högre än vad du trodde och badrummet klarar inte en rejäl rotblöta.

En undersökning som Konsumentverket gjort visar att problem med hantverkartjänster kostar konsumenterna cirka tio miljarder kronor varje år. Siffran är från 2017, men problemen har knappast blivit färre sedan dess. Fler kvinnor än män tycker också att det är svårt att klaga på hantverkaren.

– Det är vanligt att konsumenter hör av sig till mig. De är missnöjda med resultatet av ett byggprojekt, eller att det blir försenat. Vårt råd är att man alltid ska göra noggranna efterforskningar om företaget först. Det är väl investerad tid, säger Falu kommuns konsumentjuridiska rådgivare, Therese Andrén.

Skriv avtal

Ett annat handfast råd är att man ska skriva avtal med företaget om vad som ska göras. Det är ett bra sätt att tvingas vara tydlig, för båda beställare och utförare. Det kan avsevärt minska risken för missförstånd.

Konsumentverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har både kostnadsfria avtalsmallar, broschyrer och bra information.

Kontakt

Behöver du tips och råd, kontakta Therese Andrén, konsumentjuridisk rådgivare på Falu kommun, via Kontaktcenter på nummer 023-830 00.

Här kan du läsa mer om hantverkstjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Osäkra konsumenter

Konsumentverkets undersökning visar att fler kvinnor än män tycker att det är svårt att klaga på hantverkstjänster. Bara 45 procent av kvinnorna och 57 procent av männen i undersökningen kände sig trygga att klaga till företaget om de inte var nöjda med hantverkstjänsten.

40 procent av kvinnorna och 29 procent av männen med erfarenhet av misslyckade hantverksköp kände sig inte välinformerade om sina konsumenträttigheter.

Konsumentverkets konsumentmarknadsundersökning från 2020 ger inte svar på varför det ser ut så här.

Problemen med hantverkstjänster kom på tredje plats, strax efter inställda flygresor och köp av begagnad bil.

Sidan uppdaterad 2021-05-05