Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

en ordförandeklubba

Beslutat av omvårdnadsnämnden

Behovet av fler vård- och omsorgsboenden är stort men det kommer att ta minst fyra år innan fler boenden finns färdigbyggda. Riktlinjer för hur vi använder välfärdsteknik som exempelvis kameror har antagits, och ersättningsmodell för hemtjänsten ses över.

På omvårdnadsnämndens senaste sammanträde informerade serviceförvaltningen om de kommande byggnationerna av nya omvårdnadsboenden.

– Vi har tidigare beslutat om att det ska byggas ett nytt boende i Bjursås och två nya boenden inne i tätorten. Behovet av nya boenden så som vård- och omsorgsboenden, gruppbostäder och LSS-boenden är jättestort och orsakerna är flera. En av orsakerna är att många personer nu har mycket hemtjänst och istället skulle vilja flytta in på ett boende, säger omvårdnadsnämndens ordförande Susanne Norberg (S).

Nämnden har fått information från serviceförvaltningen att det kommer att ta minst fyra år innan de boendena kan stå färdiga.

– Vi önskar att tidsplanen vore kortare än så men det är så här det ser ut just nu, säger Susanne Norberg.

Ersättningsmodell inom hemtjänsten ses över

Det finns relativt stora skillnader i kostnader för den hemtjänst som utförs på landsbygd jämfört med den som utförs i mer tätbefolkade delar av kommunen. Nuvarande ersättningsmodell för hemtjänsten tar inte tillräcklig hänsyn till det och alla utförare av hemtjänst verkar därför inte i hela kommunen. Därför ses nu ersättningsmodellen över i dialog med nämnden inför ett framtida ställningstagande.

Det är också en av mandatperiodprogrammets punkter att göra det möjligt för falubor i hela Falun att kunna välja utförare av hemtjänst.

Ekonomiska riktlinjer och rutiner för ersättning inom hemtjänsten har också setts över i syfte att ersättningsmodellen används på samma sätt av alla användare. Det gäller exempelvis vilken tid som får registreras som utförd, hur efterregistrering av tid sker, vad som ska gälla för dubbelbemanning och hur insatser som utförs för flera samtidigt ska registreras.

Riktlinjer för biståndsbedömning antagna

De riktlinjer som funnits för biståndsbedömning inom äldreomsorg och funktionshinderomsorg är sedan 2018. Nu har de reviderats och antagits. Riktlinjerna ska ses som ett stöd i bedömning av insatser till äldre personer och personer med funktionsnedsättning.

Riktlinjer för välfärdsteknik antagna

Användningen av välfärdsteknik, som exempelvis kamera i hemmet, ska ske på sådant sätt att rättssäkerhet, god kvalitet och patientsäkerhet bibehålls och att individens rätt till skydd för personlig integritet säkerställs.

Falu kommun har tagit fram nya riktlinjer för bistånd av digital teknik inom hemtjänst eller för personer som bor på särskilt boende. Digital teknik kan även användas vid andra biståndsinsatser eller inom LSS verksamheter. De nya riktlinjerna antogs vid januari månads möte för omvårdnadsnämnden.

Förslag på organisationsförändringar

Vid omvårdnadsnämndens möte i december fick nämnden information om de båda förslagen. Det första förslaget för organisationsförändring gäller att flytta korttidstillsyn LSS från omvårdnadsförvaltningen till Barn och unga till Barn- och utbildningsförvaltningen. Det skulle innebära att barnen och ungdomarna får en mer sammanhållen vardag och möter färre pedagoger. Barnen och ungdomarna behöver inte heller förflytta sig mellan olika miljöer under sin dag och kvaliteten på omsorgen skulle därmed bli bättre samtidigt som personalresurserna optimeras.

Det andra förslaget är att flytta Fritid vuxna LSS från omvårdnadsförvaltningen till Kultur och fritidsförvaltningen Kulturhuset Tio 14. En omorganisation av denna verksamhet från Omvårdnadsförvaltningen till Kultur och fritid skulle innebära att flertalet fritidsaktiviteter inkluderas under samma tak vilket innebär en större tillgänglighet för medborgaren och att man optimerar användandet av lokaler.

Uppföljning av kontrollplan 2023

Intern kontrollplan för året 2023 innehöll två kontrollpunkter, hantering av allmän handling och kontanthantering.

När det gäller hantering av allmän handling har brister i hanteringen av allmän handling på tjänstemannanivå upptäckts vilket innebär att offentlighetsprincipen i vissa fall riskerar att inte följas fullt ut. Under året har därför stickprovskontroller gjorts hos både tjänstemän och politiker och fortsatta utbildningsinsatser kommer att ske internt i omvårdnadsförvaltningen. Även en översyn av förvaltningens process för hanteringen av utlämnande av allmän handling kommer att göras.

Åtgärdsplan för budget i balans

Omvårdnadsnämnden fortsätter sitt arbete med en budget i balans tillsammans med organisationen. Nämndens underskott för 2023 beräknas till minus 40,7 miljoner kronor.

Tidigare effektiviseringsförslag är att optimera bemanningen genom schemaläggning och att minska vikariebehovet. Olika tekniska hjälpmedel ses över, exempelvis kameror som förstahandsval vid tillsyn nattetid inom hemtjänsten. Tanken är att det ska kunna ske digitalt när det är möjligt och personligt då det behövs.

Vidare ses nu besparingskraven över på respektive sektion inom omvårdnadsförvaltningen. Bland besparingsförslagen kan nämnas ökad grundbemanning och genom det minska den kvalificerade övertidskostnaden som nu är betydande. Minska behovet av hyrsjuksköterskor och ta bort bonussystem för vikarier under sommaren.

Här finner du handlingarna från omvårdnadsnämnden och kommunens andra nämnder.

Sidan uppdaterad 2024-02-22