Resultat av brukarundersökning
Sveriges kommuner och regioner (SKR) stödjer kommunerna att årligen delta i SKR:s nationella brukarundersökningar inom olika verksamheter inom socialtjänsten.
Undersökningarna ger kunskap om hur brukare upplever kontakten med och stödet från socialtjänsten. En kunskapsbaserad socialtjänst bygger på flera olika kunskapskällor, där brukarnas åsikter är en viktig del.
SKR ansvarar för att tillhandahålla enkäterna samt för sammanställning och publicering av resultatet. Kommuner och privata aktörer ansvarar för det praktiska genomförandet samt analys och återkoppling till brukarna av resultatet.
Syftet med brukarundersökningen är att få kunskap om hur brukarna upplever kvaliteten i individ- och familjeomsorgens myndighetsutövning. Undersökningen ger ett kunskapsunderlag som kan användas för verksamhetsutveckling och kvalitetsförbättring. Resultatet kan användas för jämförelser mellan kommuner och verksamheter men framförallt för analys av den egna verksamheten över tid. Resultatet publiceras i databasen Kolada.
Kolada Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Försörjningsenheten i Falun deltar sedan år 2021 i SKR:s nationella brukarundersökningar inom området individ- och familjeomsorg. På grund av svårigheter att både dela ut och få in svaren från brukare så testades det under år 2024 att skicka ut enkäter till brukare. Det skickades ut 543 enkäter och totalt sett har 94 svar inkommit. Det innebär att svarsfrekvensen är 17%. En låg svarsfrekvens eller ett litet antal deltagare i undersökningen innebär att resultaten bör tolkas med försiktighet. Här nedan kan du se resultatet från 2024 års undersökning.