Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Bild på mall som visar måtten

Årsavstämning

Det är viktigt att alla familjer i Falu kommun betalar rätt avgift för barnomsorgen. Därför gör vi varje år kontroller där vi jämför den inkomstuppgift du har lämnat till oss med taxerad inkomst hos Skatteverket. Om du har betalat för lite i avgift får du en faktura på mellanskillnaden. Om du har betalat för mycket får du pengar tillbaka.

Frågor och svar

  • Hur görs årsavstämningen?

    Hushållets gemensamma taxerade årsinkomst hämtas från Skatteverket och delas med 12. Då får vi fram en genomsnittlig månadsinkomst. Den jämför vi sedan med den inkomstuppgift du har lämnat till kommunen för samma år.
  • Varför görs avstämningen efter två år och inte tidigare?

    Anledningen till eftersläpningen på två år är att inkomstuppifterna från Skatteverket inte finns tillgängliga tidigare.
  • Uppdateras inte min inkomst automatiskt hos er?

    Nej, du måste själv registrera rätt hushållsinkomst hos oss och förnya inkomstuppgiften när hushållets inkomst ändras. Det gör du via e-tjänsten. Registrera inkomst
  • Vad räknas som avgiftsgrundande inkomst vid beräkning av barnomsorgsavgift?

    Det är den skattepliktiga inkomsten som räknas, till exempel lön och arvoden, sjukpenning, föräldrapenning, rehabiliteringspenning, skattepliktigt vårdbidrag, arbetslöshetsersättning, skattepliktigt utbildningsbidrag, pensionsförmåner och sjukbidrag, livränta och periodiska understöd, ersättning från sjuk- och olycksfallsförsäkring som tecknats i samband med tjänst. Även inkomst av näringsverksamhet räknas, efter avdrag för egenavgifter.Du ska alltid ange hushållets gemensamma inkomst per månad före skatt. Vuxna som lever tillsammans och är folkbokförda på samma adress räknas som ett hushåll, även om den ena parten inte är vårdnadshavare till barnet.
  • När ska fakturan betalas?

    Fakturan ska betalas i slutet av januari 2020. Sista betalningsdatum står på fakturan.
  • Kan jag dela upp betalningen?

    Du kan själv göra delbetalningar under november, december och januari utan att det kostar dig något extra. Om du gör delbetalningar ska du använda samma OCR-nummer som står på fakturan vid varje delbetalning. Om du vill ha en längre avbetalningsplan måste du låta fakturan förfalla och gå vidare till inkassoföretaget Intrum Sverige AB. När du får brev från dem kan du kontakta dem och göra en avbetalningsplan. Då tillkommer uppläggningsavgift och ränta.
  • Får jag en betalningsanmärkning om jag låter fakturan förfalla?

    Nej, inte om du hör av dig till Intrum Sverige AB inom den angivna tiden.
  • Hur går det med min barnomsorgsplats om jag inte kan betala?

    Inget barn stängs av från barnomsorg på grund av obetalda fakturor.
  • Vi har separerat, vem betalar?

    Om ni bodde tillsammans det år avstämningen gäller, ansvarar båda för att fakturan betalas. Fakturan går till den person som stod som räkningsmottagare under det året.
  • Måste jag betala fakturan, mitt barn har inte har varit på förskolan/fritidshemmet?

    Ja, du betalar för platsen oavsett om barnet använder den eller inte. Om du inte längre behöver platsen måste du säga upp den skriftligt. Uppsägningstiden är en månad från det att uppsägningen har kommit in till oss. Du betalar avgift under hela uppsägningstiden.
  • Vad gör jag om jag tror att fakturan inte stämmer?

    Du kan bestrida fakturan skriftligt. I brevet som följer med fakturan framgår vilket datum bestridandet måste ha kommit in till oss. Bara du som är räkningsmottagare kan bestrida fakturan. Du gör det genom att skicka brev till:Falu kommun
    Barn- och utbildningsförvaltningen
    791 83 Falun
    Vi gör då en utredning och skickar hem ett svar till dig.
  • Varför har jag fått en faktura som det står ”kreditfaktura” och ”er tillgodo” på?

    Då har du betalat för mycket och får pengar tillbaka.
  • Hur får jag återbetalningen om jag har betalat för mycket?

    Om du fortfarande har barnomsorgsplats som du betalar för sker återbetalningen genom avdrag på kommande faktura. Om du har autogiro återbetalas pengarna till ditt bankkonto. Du kan också registrera ditt bankkonto via ett formulär som följer med informationsbrevet. Om du inte har något registrerat konto får du istället ett utbetalningskort hemskickat.
  • Jag har fler frågor. Vart vänder jag mig?

    Om du har frågor kring ansökan, regler och avgifter för barnomsorg inom Falu kommun kan du vända dig till Kontaktcenter.
Sidan uppdaterad 2019-11-07